Majveckan
Majveckan blev tuff. Vi hade intro till Kraniell Osteopati med Katinka Kundler som vi ju haft i BLT och Lynn Haller som flög in från England för att undervisa. Roligt, svårt och fullkomligt utmattande.
Nu närmar det sig klass 07a+b’s årstentor den 9e juni.
Sidor:
2010-05-31 klockan 12:35
Hej Angelica,
så fint att ni bloggar om utbildningen! Jag undrar om du skulle ha möjlighet att svara på några frågor snarast, idag eller imorgon. Jag har nämligen just blivit antagen till scom och funderar bl.a över hur det är att gå en så pass ny utbildning och då menar jag att skolan bara har funnits några år och att ingen elev ännu har gått ut och testat sina vingar… Du har varit med i många år som elev, hur upplever du detta? Tycker du att allt fungerar bra? Berätta gärna mer om du har tid och lust.
Tusen tack,
Linnéa
2010-05-31 klockan 15:02
Hej Linnéa!
Grattis och vad kul att du blivit antagen till SCOM!
Det är en viktig fråga du ställer och jag tror nog inte att du är ensam om att ställa den gällande den här utbildningen.
Hur är det att gå en så pass ny utbildning? Jättekul tycker jag! Jag måste säga att när jag blev antagen som elev i skolans allra första klass så var det faktiskt inte något som bekymrade mig så mycket då jag efter min intervju och den kontakt jag hade haft med skolan faktiskt redan då kände ett sådant förtroende för skolan och styrelsen. När utbildningen sedan började så har det funnits en del “barnsjukdomar” som min klass fått genomlida (vi har som sagt varit lite försökskaniner). Det finns dock en bra kommunikation mellan elever – lärare så de barnsjukdomarna har efterföljande klasser sedan sluppit.
Skolans upplägg är som jag har förstått det lite annorlunda från hur upplägget på vissa andra osteopatiskolor är. Som jag oxå har förstått det så hade SCOMs styrelse vid skapandet av utbildningen en tanke om att göra upplägget pedagogiskt på ett sätt som de saknade när de läste sin utbildning. De tog alltså sina samlade erfarenheter från deras olika osteopatiskolor och deras erfarenheter från flera år i yrkeslivet och försökte skapa den “optimala” utbildningen (detta såklart samtidigt som de har grundpelarna av den osteopatiska utbildningen i botten). Jag är helnöjd med upplägget på SCOM. Vår klass har i vissa områden fått extralektioner för att täcka upp om det blivit små “hål” under utbildningens början – vilket då har gjort att vi fått bra repetitioner på vissa områden.
Skolans styrelse och alla lärare är otroligt engagerade i eleverna och att göra utbildningen och skolan så bra som möjligt. Jag har därför kunnat känna irritation över vissa moment men aldrig tvivlat på utbildningen i sig.
En fördel med att skolan ännu är ung är att det blir mycket mer personligt. Vi har haft en nära kontakt med skolan där man alltid har kunnat fråga eller prata med någon om man har haft några funderingar/bekymmer/vad som helst och få ett bra och proffessionellt bemötande tillbaka. Ibland har det varit lite rörigt, som varje gång skolan utökats med en ny klass har det varit lite omställningar, men det är inte så konstigt och det tycker jag i det stora hela har fungerat bra.
Dessutom är lärarna som skolan har verkligen fantastiska och väldigt inspirerande. Skickliga, driftiga, pedagogiska, och finns nära till hands för eleverna. Då menar jag att det finns inte den där slags barriären mellan lärare / elever som kan finnas ibland på vissa utbildningar. (Jag kan säga att alla lärare kanske inte har varit toppen, men de mindre bra har sållats bort vid det här laget).
Skolan lägger mycket energi på utbildningen och elevkliniken och på att få eleverna så pass färdiga för detta yrke att det sedan mest handlar om att lägga på ett prefix den dag alla kliver över från student till D.O. / B.Sc. Jag har alltså tvärtom uppskattat att gå på skolan i dess tidiga skede =)
Hoppas detta ger lite klarhet? Annars är det bara att fråga på =)
Kul att du tycker om bloggarna =)
Vänliga hälsningar,
Angelica